Materiał z Radia Eska o naszym projekcie.
Blog projektu programu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poświęconego nowemu silnikowi dźwięku i obrazu do gier komputerowych nowej generacji. Udźwiękowienie opiera się na zbudowaniu modelu sceny akustycznej. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku (w oparciu o odbicia, załamania, itp.) w określonej dynamicznej scenerii (zarówno zmiana sceny, jak również zmiana pozycji i parametrów źródeł dźwięku).
czwartek, 5 września 2013
środa, 28 sierpnia 2013
Konkurs na koncept gry wideo...
.... organizowany przez Warszawską Szkołę Filmową i cdp.pl. Pomysły można przeglądnąć na stronie konkursu.
środa, 21 sierpnia 2013
Antyweb o nas
"Skulony chowasz się za grubym dębowym blatem przewróconego w pośpiechu stołu. Słyszysz, jak wystrzeliwane z kałasznikowa kule wbijają się w drewno lub bzyczą Ci koło uszu, uderzając w betonową ścianę za Twoimi plecami i niebezpiecznie rykoszetując. Twój wróg czai się za rogiem ciasnego korytarza, strzelając do Ciebie na ślepo. Nagle dostrzegasz swoją szansę – ściany po tamtej stronie zrobione są z cienkich gipsowych płyt. Sięgasz po pistolet, strzelasz i słyszysz, jak Twój przeciwnik z jękiem osuwa się na ziemię… Witaj w grze komputerowej. Dlaczego wygrałeś tę potyczkę? Dzięki fizyce otaczającego Cię świata. A gdyby tak…
No właśnie, a gdyby tak sięgnąć dalej i nakazać silnikowi gry zarządzanie… dźwiękiem? Coraz częściej bowiem gracze stwierdzają, że oprawa audio nie jest już w elektronicznej rozrywce sprawą wtórną. Wystarczy przypomnieć, że już gry na Playstation 2 miewały dźwięk rozparcelowany na system 5.1 (czyli pięć głośników plus subwoofer).
Sęk w tym, źe dźwięki to wcześniej nagrane pliki audio, które są niezmienne. Można ewentualnie podpiąć je pod algorytm, który określi, na ile mają być głośne – zaleznie od tego, jak daleko od nas znajduje się ich źródło. Zacny sposób, ale jednak dziś to już trochę za mało – szczególnie, że pod strzechy wchodzą już naprawdę dobre słuchawki w systemie 5.1.
Naprzeciw pędzącej technologii i zwiększającym się potrzebom użytkowników wyszli właśnie rodzimi naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie – mieście, które z polską branżą gier komputerowych związane jest silnie i zdrowo. Pracują bowiem nad systemem, któy pozwoli emitować dźwięki odpowiednio modulowane w zależności od wirtualnej przestrzeni w grze.
Twórcy gier zwykle stawiają na grafikę, a dźwięk jest tylko jej dopełnieniem. My chcemy, by również dźwięk i sposób, w jaki on się rozchodzi, były dla gracza źródłem informacji. (źródło)
Inicjatywa nosi nazwę RAYAV (Raytracer Audio i Video) i jest projektem badawczym konsorcjum firmy Teyon i AGH. Efektem badań i prac ma być hybrydowy renderer obrazu i dźwięku na potrzeby gier komputerowych. Część audiofoniczna tworzona jest w Zespole Przetwarzania Sygnałów Katedry Elektroniki AGH. Całość realizowana jest w ramach programu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju."
- Marcin Drews
Więcej na Antyweb
poniedziałek, 19 sierpnia 2013
PAP o RAYAV
"Dźwięk inaczej rozchodzi się w jaskini, a inaczej - w hali. Zespół z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pracuje nad tym, by dźwięki w grach komputerowych były precyzyjnie modyfikowane w zależności od przestrzeni, w jakiej znajdzie się wirtualny bohater.
Badacze z AGH pracują nad tym, by ruch postaci w przestrzeni można było nie tylko zobaczyć na ekranie, ale i by można było go usłyszeć. "Twórcy gier zwykle stawiają na grafikę, a dźwięk jest tylko jej dopełnieniem. My chcemy, by również dźwięk i sposób, w jaki on się rozchodzi, były dla gracza źródłem informacji" - mówi kierownik projektu RAYAV, Bartosz Ziółko z AGH."
- Ludwika Tomala
sobota, 10 sierpnia 2013
Obrony prac dyplomowych
Dwie osoby z naszego zespołu - Katarzyna Baruch i Szymon Pałka obronili już w lipcu swoje prace magisterskie.
www.dsp.agh.edu.pl
www.dsp.agh.edu.pl
piątek, 26 lipca 2013
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów AGH
Zostały upublicznione ciekawe dane sondażowe o ubiegłorocznych absolwentach AGH. Przebadano prawie 80% osób, tak więc "próbka" jest bardzo reprezentacyjna. Pytania zadawano pół roku po zakończeniu studiów. 76,4% osób pracuje, a 10,7 % szuka pracy ale jej nie ma. Jest to jednak średnia na całej uczelni, a wydziały nas interesujące najbardziej są ścisłą czołówką: EAiIB 91,6% pracuje, 3,5% szuka pracy, IET 90,9% pracuje, 3,8 szuka pracy, IMIR 84,5% pracuje, 7,8% szuka pracy. Ponad połowa osób pracuje w Krakowie, 67,8% w województwie małopolskim. 4,3 % pracuje za granicą. Popularnymi miejscami zatrudnienia są także śląskie i podkarpackie. Z moich własnych obserwacji wynika, że bardzo duża liczba studentów AGH pochodzi z tych województw i sądzę, że zatrudnienie w nich i tak jest mniejsze, więc sporo osób zostaje w Krakowie.
Najwięcej osób z przebadanych zatrudnił Comarch, w dalszej kolejności Ericpol, samo AGH, Motorola, Sabre, Delphi, ABB i Nokia. Już chyba wiadomo dlaczego Wydziały dawnych samogłosek tak pozytywnie odstają od średniej. Około 5% jest samozatrudniona. Ponad połowa osób pracujących nie poszukiwała pracy lub poszukiwała jej poniżej miesiąca. 80-88 % osób pracuje zgodnie z wykształceniem. Najważniejszymi czynnikami przyjęcia do pracy były: ukończony kierunek studiów, umiejętności komputerowe i motywacja do pracy.
wtorek, 23 lipca 2013
PAMI - Polsko-Amerykański Most Innowacji
W dniach 28-29 października 2013 roku w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie odbędzie się I Polsko-Amerykański Most Innowacji (PAMI). Wydarzenie poświęcone będzie promocji najlepszych wzorców amerykańskiej przedsiębiorczości wśród polskich naukowców i studentów.
Zamierzeniem organizatorów, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Konsulatu Stanów Zjednoczonych w Krakowie, jest zaprezentowanie najlepszych praktyk promocji innowacji w środowisku akademickim oraz skutecznej współpracy między instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami. PAMI ma także za zadanie przybliżenie inicjatywy TOP 500 Innovators (organizowanej przez MNiSW), jak również absolwentów tego programu, którzy podczas dwudniowych paneli tematycznych i warsztatów będą dzielić się z uczestnikami wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas staży na University of California – Berkeley i Stanford University.
Swój udział w PAMI zapowiedziało już kilku amerykańskich profesorów z Berkeley i Stanford, którzy podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą m.in. na temat przedsiębiorczości i kreatywności, oraz między innymi Prezes i współzałożyciel Teyonu - Michał Tatka. Wydarzenie składać się będzie z kilku otwartych paneli dyskusyjnych:
- American success stories. From tech students to tech giants
- Polish success stories. From engineer to millionaire
- Taking risk and celebrating failure. From lab to the market
- Innovative culture in the US and Poland
- Prelegenci będą dyskutować m.in. nad wdrożeniem amerykańskich rozwiązań w polskich realiach czy sposobami pozyskiwania środków finansowych na badania i ich komercjalizację. Podczas PAMI zaprezentują się także polskie i amerykańskie firmy, które już teraz podbijają międzynarodowe rynki, choć ich twórcami często są studenci.
Polsko-Amerykański Most Innowacji odbędzie się w Centrum Dydaktyki AGH (ul. Reymonta 7). Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia zajdziecie na stronie www.pami.agh.edu.pl.
Do udziału w tym wyjątkowym dwudniowym wydarzeniu serdecznie zapraszamy absolwentów programu TOP 500 Innovators, przedsiębiorców, polskich naukowców, studentów, pracowników centrów transferu technologii oraz przedstawicieli mediów.
Subskrybuj:
Posty (Atom)