Udźwiękowienie oferowane przez projekt RAYAV opiera się na alternatywnej metodzie udźwiękowienia scen. Obecnie, ze względów wydajnościowych, najczęściej używane metody zakładają ręczną lub półautomatyczną modyfikację nagrań w celu dopasowania do warunków sceny. Polega ona na filtrowaniu dźwięku parametrami przypisanymi określonej kategorii pomieszczeń: np duża hala, korytarz, itp. W przypadku projektu RAYAV koncepcja polega na zbudowaniu modelu sceny akustycznej, w sposób zbliżony do budowy sceny graficznej. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku (w oparciu o odbicia, załamania, przejścia) w określonej dynamicznej scenerii (zarówno zmiana geometrii sceny, jak również zmiana pozycji i parametrów źródeł dźwięku). Te spośród dźwięków, które dochodzą do odbiorcy są łączone i odgrywane. Program w sposobie działania zbliżony jest więc do narzędzi takich jak CATT Acoustics, przy czym obliczenia wykonywane są w czasie rzeczywistym.
Blog projektu programu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poświęconego nowemu silnikowi dźwięku i obrazu do gier komputerowych nowej generacji. Udźwiękowienie opiera się na zbudowaniu modelu sceny akustycznej. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku (w oparciu o odbicia, załamania, itp.) w określonej dynamicznej scenerii (zarówno zmiana sceny, jak również zmiana pozycji i parametrów źródeł dźwięku).
czwartek, 27 czerwca 2013
niedziela, 23 czerwca 2013
XV MIĘDZYNARODOWYM SYMPOZJUM INŻYNIERII I REŻYSERII DŹWIĘKU w Krakowie
"Proszę też o rozpropagowanie załączonego programu wśród pracowników Państwa Katedry oraz studentów (innych niż IA). Proszę o zwrócenie uwagi na część mniej naukową, ale na pewno interesującą dla młodych elektroników - spotkania i warsztaty. Udało nam się zebrać ekskluzywne grono kilku polskich inżynierów, których własne firmy osiągnęły sukces w skali światowej w elektronice związanej z fonią.
Pozdrawiam serdecznie,Szczegóły programu
Piotr Kleczkowski"
sobota, 22 czerwca 2013
Film prezentujący silnik audio RAYAV
Niedawno powstał filmik prezentujący nasz silnik. Można w nim posłuchać nagrania lektorki opowiadającej o projekcie, przetworzonego przez aktualną wersję silnika w zależności o modelu sceny akustycznej. Na wideo można też zobaczyć nową wersję wizualizatora, którego używamy do "podglądania dźwięku" przy pracach nad RAYAVem.
poniedziałek, 17 czerwca 2013
Percepcja efektów dźwiękowych
W ramach RAYAV’u
i pracy magisterskiej Macieja Dunin-Borkowskiego sprawdzamy jak i dlaczego
poszczególne efekty dźwiękowe wpływają na nasz odbiór gier czy filmów – jakie wywołują
w nas emocje? Poznanie tego zjawiska od podstaw pozwoli na klasyfikację efektów dźwiękowych.
Zainteresowanych zapraszamy do wzięcia udziału w badaniach i wsparcia naszego projektu!
Cała ankieta jest anonimowa i pochodzace z niej dane będą wykorzystywane wyłącznie do celów naukowych. U dołu tego posta zagnieżdżony został film składający się z sześciu krótkich materiałów. Poniżej zaprezentowany został uproszczony model emocji Plutchik’a prezentujący osiem podstawowych emocji, każda o trzech stopniach nasilenia.
Zainteresowanych zapraszamy do wzięcia udziału w badaniach i wsparcia naszego projektu!
Cała ankieta jest anonimowa i pochodzace z niej dane będą wykorzystywane wyłącznie do celów naukowych. U dołu tego posta zagnieżdżony został film składający się z sześciu krótkich materiałów. Poniżej zaprezentowany został uproszczony model emocji Plutchik’a prezentujący osiem podstawowych emocji, każda o trzech stopniach nasilenia.
Zadaniem do wykonania
jest określenie jaką emocję z przedstawinego modelu (bądź maksymalnie dwie
jednocześnie) wywołał w nas dany materiał wideo, wypełnienie poniższej ankiety
i odesłenie jej na mackidunin(at)gmail.com.
Ankieta:
Płeć: ……
Wiek: …….
Uważam się za: wzrokowca/słuchowca*
* - niepotrzebne skreślić
* - niepotrzebne skreślić
Film 1 – Bieg przez las: ………………….. ,…………………..
Film 2 – Rozmowa chłopców: ………………….. ,…………………..
Film 3 – Mężczyzna przy biurku: ………………….. ,…………………..
Film 4 – Dziewczyna na podłodze: …………………..
,…………………..
Film 5 – Lwica: ………………….. ,…………………..
Film 6 – Dom: ………………….. ,…………………..
Film do ankiety:
piątek, 14 czerwca 2013
Prace dyplomowe oparte na RAYAV
Zapraszamy do realizacji prac dyplomowych w oparciu o RAYAV. Dwie inżynierskie już powstały. Rewelacyjny pomysł na trzecią właśnie powstał. Aż dziesięć prac magisterskich właśnie powstaje w większych lub mniejszych bólach. Są to prace zarówno z informatyki jak i inżynierii akustycznej. Oferta dotyczy niekoniecznie tylko studentów AGH. Jesteśmy otwarci na współpracę ze studentami tworzącymi prace
inżynierskie i magisterskie, którzy chcą kreatywnie wykorzystać naszą bibliotekę. Takim
osobom udostępnimy skomplikowaną wersję silnika RAYAV.
piątek, 24 maja 2013
Wiązki dźwięku
Przykład modelowania wiązki dźwięku w pomieszczeniu
www.dsp.agh.edu.pl
i odbić od pojedynczej przeszkody z dodatkowym zabarwieniem wiązki w celu prezentacyjnym
www.dsp.agh.edu.pl
środa, 22 maja 2013
Wizualizator RAYAVa
Oto kilka zrzutów ekranów z aktualnej wersji wizualizatora części audio projektu.
www.dsp.agh.edu.pl
www.dsp.agh.edu.pl
Subskrybuj:
Posty (Atom)