.... organizowany przez Warszawską Szkołę Filmową i cdp.pl. Pomysły można przeglądnąć na stronie konkursu.
Blog projektu programu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju poświęconego nowemu silnikowi dźwięku i obrazu do gier komputerowych nowej generacji. Udźwiękowienie opiera się na zbudowaniu modelu sceny akustycznej. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku (w oparciu o odbicia, załamania, itp.) w określonej dynamicznej scenerii (zarówno zmiana sceny, jak również zmiana pozycji i parametrów źródeł dźwięku).
środa, 28 sierpnia 2013
środa, 21 sierpnia 2013
Antyweb o nas
"Skulony chowasz się za grubym dębowym blatem przewróconego w pośpiechu stołu. Słyszysz, jak wystrzeliwane z kałasznikowa kule wbijają się w drewno lub bzyczą Ci koło uszu, uderzając w betonową ścianę za Twoimi plecami i niebezpiecznie rykoszetując. Twój wróg czai się za rogiem ciasnego korytarza, strzelając do Ciebie na ślepo. Nagle dostrzegasz swoją szansę – ściany po tamtej stronie zrobione są z cienkich gipsowych płyt. Sięgasz po pistolet, strzelasz i słyszysz, jak Twój przeciwnik z jękiem osuwa się na ziemię… Witaj w grze komputerowej. Dlaczego wygrałeś tę potyczkę? Dzięki fizyce otaczającego Cię świata. A gdyby tak…
No właśnie, a gdyby tak sięgnąć dalej i nakazać silnikowi gry zarządzanie… dźwiękiem? Coraz częściej bowiem gracze stwierdzają, że oprawa audio nie jest już w elektronicznej rozrywce sprawą wtórną. Wystarczy przypomnieć, że już gry na Playstation 2 miewały dźwięk rozparcelowany na system 5.1 (czyli pięć głośników plus subwoofer).
Sęk w tym, źe dźwięki to wcześniej nagrane pliki audio, które są niezmienne. Można ewentualnie podpiąć je pod algorytm, który określi, na ile mają być głośne – zaleznie od tego, jak daleko od nas znajduje się ich źródło. Zacny sposób, ale jednak dziś to już trochę za mało – szczególnie, że pod strzechy wchodzą już naprawdę dobre słuchawki w systemie 5.1.
Naprzeciw pędzącej technologii i zwiększającym się potrzebom użytkowników wyszli właśnie rodzimi naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie – mieście, które z polską branżą gier komputerowych związane jest silnie i zdrowo. Pracują bowiem nad systemem, któy pozwoli emitować dźwięki odpowiednio modulowane w zależności od wirtualnej przestrzeni w grze.
Twórcy gier zwykle stawiają na grafikę, a dźwięk jest tylko jej dopełnieniem. My chcemy, by również dźwięk i sposób, w jaki on się rozchodzi, były dla gracza źródłem informacji. (źródło)
Inicjatywa nosi nazwę RAYAV (Raytracer Audio i Video) i jest projektem badawczym konsorcjum firmy Teyon i AGH. Efektem badań i prac ma być hybrydowy renderer obrazu i dźwięku na potrzeby gier komputerowych. Część audiofoniczna tworzona jest w Zespole Przetwarzania Sygnałów Katedry Elektroniki AGH. Całość realizowana jest w ramach programu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju."
- Marcin Drews
Więcej na Antyweb
poniedziałek, 19 sierpnia 2013
PAP o RAYAV
"Dźwięk inaczej rozchodzi się w jaskini, a inaczej - w hali. Zespół z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie pracuje nad tym, by dźwięki w grach komputerowych były precyzyjnie modyfikowane w zależności od przestrzeni, w jakiej znajdzie się wirtualny bohater.
Badacze z AGH pracują nad tym, by ruch postaci w przestrzeni można było nie tylko zobaczyć na ekranie, ale i by można było go usłyszeć. "Twórcy gier zwykle stawiają na grafikę, a dźwięk jest tylko jej dopełnieniem. My chcemy, by również dźwięk i sposób, w jaki on się rozchodzi, były dla gracza źródłem informacji" - mówi kierownik projektu RAYAV, Bartosz Ziółko z AGH."
- Ludwika Tomala
sobota, 10 sierpnia 2013
Obrony prac dyplomowych
Dwie osoby z naszego zespołu - Katarzyna Baruch i Szymon Pałka obronili już w lipcu swoje prace magisterskie.
www.dsp.agh.edu.pl
www.dsp.agh.edu.pl
piątek, 26 lipca 2013
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów AGH
Zostały upublicznione ciekawe dane sondażowe o ubiegłorocznych absolwentach AGH. Przebadano prawie 80% osób, tak więc "próbka" jest bardzo reprezentacyjna. Pytania zadawano pół roku po zakończeniu studiów. 76,4% osób pracuje, a 10,7 % szuka pracy ale jej nie ma. Jest to jednak średnia na całej uczelni, a wydziały nas interesujące najbardziej są ścisłą czołówką: EAiIB 91,6% pracuje, 3,5% szuka pracy, IET 90,9% pracuje, 3,8 szuka pracy, IMIR 84,5% pracuje, 7,8% szuka pracy. Ponad połowa osób pracuje w Krakowie, 67,8% w województwie małopolskim. 4,3 % pracuje za granicą. Popularnymi miejscami zatrudnienia są także śląskie i podkarpackie. Z moich własnych obserwacji wynika, że bardzo duża liczba studentów AGH pochodzi z tych województw i sądzę, że zatrudnienie w nich i tak jest mniejsze, więc sporo osób zostaje w Krakowie.
Najwięcej osób z przebadanych zatrudnił Comarch, w dalszej kolejności Ericpol, samo AGH, Motorola, Sabre, Delphi, ABB i Nokia. Już chyba wiadomo dlaczego Wydziały dawnych samogłosek tak pozytywnie odstają od średniej. Około 5% jest samozatrudniona. Ponad połowa osób pracujących nie poszukiwała pracy lub poszukiwała jej poniżej miesiąca. 80-88 % osób pracuje zgodnie z wykształceniem. Najważniejszymi czynnikami przyjęcia do pracy były: ukończony kierunek studiów, umiejętności komputerowe i motywacja do pracy.
wtorek, 23 lipca 2013
PAMI - Polsko-Amerykański Most Innowacji
W dniach 28-29 października 2013 roku w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie odbędzie się I Polsko-Amerykański Most Innowacji (PAMI). Wydarzenie poświęcone będzie promocji najlepszych wzorców amerykańskiej przedsiębiorczości wśród polskich naukowców i studentów.
Zamierzeniem organizatorów, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Konsulatu Stanów Zjednoczonych w Krakowie, jest zaprezentowanie najlepszych praktyk promocji innowacji w środowisku akademickim oraz skutecznej współpracy między instytucjami badawczymi i przedsiębiorstwami. PAMI ma także za zadanie przybliżenie inicjatywy TOP 500 Innovators (organizowanej przez MNiSW), jak również absolwentów tego programu, którzy podczas dwudniowych paneli tematycznych i warsztatów będą dzielić się z uczestnikami wiedzą i doświadczeniem zdobytym podczas staży na University of California – Berkeley i Stanford University.
Swój udział w PAMI zapowiedziało już kilku amerykańskich profesorów z Berkeley i Stanford, którzy podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą m.in. na temat przedsiębiorczości i kreatywności, oraz między innymi Prezes i współzałożyciel Teyonu - Michał Tatka. Wydarzenie składać się będzie z kilku otwartych paneli dyskusyjnych:
- American success stories. From tech students to tech giants
- Polish success stories. From engineer to millionaire
- Taking risk and celebrating failure. From lab to the market
- Innovative culture in the US and Poland
- Prelegenci będą dyskutować m.in. nad wdrożeniem amerykańskich rozwiązań w polskich realiach czy sposobami pozyskiwania środków finansowych na badania i ich komercjalizację. Podczas PAMI zaprezentują się także polskie i amerykańskie firmy, które już teraz podbijają międzynarodowe rynki, choć ich twórcami często są studenci.
Polsko-Amerykański Most Innowacji odbędzie się w Centrum Dydaktyki AGH (ul. Reymonta 7). Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia zajdziecie na stronie www.pami.agh.edu.pl.
Do udziału w tym wyjątkowym dwudniowym wydarzeniu serdecznie zapraszamy absolwentów programu TOP 500 Innovators, przedsiębiorców, polskich naukowców, studentów, pracowników centrów transferu technologii oraz przedstawicieli mediów.
czwartek, 18 lipca 2013
Kierunki na AGH na które było najtrudniej się dostać
W rekrutacji na studia pierwszego stopnia na AGH w 2013 roku najtrudniej było się dostać na następujące kierunki:
1. Automatyka i Robotyka (EAIiIB) 942
2. Informatyka (IET) 932
3. Informatyka (EAIiIB) 920
4. Inżynieria Akustyczna 908
Teleinformatyka 908
www.dsp.agh.edu.pl
1. Automatyka i Robotyka (EAIiIB) 942
2. Informatyka (IET) 932
3. Informatyka (EAIiIB) 920
4. Inżynieria Akustyczna 908
Teleinformatyka 908
Inżynieria akustyczna utrzymuje swoją wysoką pozycję. Warto także zwrócić uwagę, że po raz pierwszy w historii AGH trudniej się było dostać na kierunek prowadzony po angielsku niż po polsku. Chodzi o Elektronikę i Telekomunikację. Różnica była w prawdzie znikoma (751 i 750 punktów), ale zawsze było odwrotnie i zawsze różnica była zdecydowanie większa.
www.dsp.agh.edu.pl
Subskrybuj:
Posty (Atom)